Sittande övningar

Den motoriska utvecklingen är bra häftig, de pusselbitar vi samlar under utveckling är inte en slump utan varje position syftar till att ge vår kropp och vår hjärna lärdomar som vi behöver längs livets resa. Förra veckans inlägg beskriver just detta.


Idag ska vi fokusera på sittande övningar och vilka syften sittande övningar kan ha. Det fina är att en och samma position kan ha flera olika syften.


1. Sittande i långsittande




Sittande i långsittande, syfte:

  1. Rörlighet baksida lår

  2. Nackkontroll bakåt

  3. Nackkontroll rotation

  4. Nackkontroll åt sidorna med lätt tryck från sidan

  5. Koppla samman belastning på armarna med nackkontroll

  6. Postural kontroll/aktivering

  7. Fallrefelxer armar

  8. Sitta och leka med stöd av en arm

En till synes enkel övning kan alltså ha 8 (och fler) olika syften!!!



2. Sidsittande position




Sidsittande, syfte: 1. "tvingas" utanför stödytan

2. Position för i och ur sittande

3. Belastning arm

4. Variation sittande för aktivering postural kontroll

5. Rörlighet bäcken

6. Huvudlyft sida nacke

7. Huvudlyft bakåt



Återigen, en till synes enkel övning kan alltså ha flera olika syften. Frågan är alltså alltid- vad är syftet?


3. Knäsittande positon:




Syfte Knäsittande: 1. Rotation nacke 2. Huvudlyft framåt

3. Huvudlyft bakåt 4. Hitta kroppens mittlinje 5. Postural kontroll/aktivering 6. Belastning armar 7. Följa med blicken 8. Minska drag från spastiska muskler som hindrar postural uppsträckning.


Träning och utmaning behöver inte alltid innebära massa verktyg, redskap eller möbler. Det behöver inte vara svårt och invecklat. Det viktiga är att man vet VAD och VARFÖR!


Det är inte lätt, men tillsammans hittar vi pusselbitar och sakta men säkert läggs pusslet till en starkare kropp som går framåt utifrån sina egna allra bästa förutsättningar.