top of page

Höften pÄ glid?

Att gÄ pÄ rutinkontroller för att se hur höftleden ser ut Àr vardagsmat för mÄnga med motorisk funktionsvariation som pÄverkar förmÄgan att stÄ och gÄ. Varje Är genomgÄs en röntgen och vissa rörlighets- och muskeltester samtidigt som nervositeten över att den dÀr %-siffran ska ha Àndrats till det sÀmre vÀxer i takt med barnets Älder.

Men vad handlar egentligen det hÀr med höfterna om? Varför fÄr sÄ mÄnga med motorisk utmaning besvÀr med höfterna? Vad hÀnder i kroppen och vad kan man göra Ät det? Kan vi till och med förebygga och hjÀlpa kroppen pÄ traven? LÄt oss försöka reda ut alla detaljer i detta, steg för steg genom en 3-stegsserie med höften i fokus!

I denna första text börjar vi med ett djupdyk i vad höftleden faktiskt Àr och vad de olika delarna av den fyller för funktion.


Vad Àr en höftled och varför Àr höftproblem sÄ vanligt i funkisvÀrlden? VÄra kroppar utvecklas i samspel med vÀrlden vi lever i och de uppgifter vi utsÀtts för. Det lilla barnet börjar utmana sin kropp med smÄ rörelser redan frÄn start efter födseln; smÄ sparkar och taktfasta frÄnskjut med benen mot allt som koms Ät. Genom utvecklingen fÄr höftlederna successivt allt mer utmaning i form av större rörelsefrihet och variation av belastning i allt frÄn frÄnskjut i Älande, parerande rörelser i sittande, krypande och knÀstÄende lek och slutligen belastningen av att hÄlla kroppen helt upprÀtt mot tyngdlagen i stÄende. Alla dessa moment ger en rörelsevariation och belastning som stÀller krav pÄ höftleden att utvecklas till den fantastiska kul-led den Àr. En kul-led som stabiliseras frÀmst av senstrÄk och muskulatur för att möjliggöra ett fritt rörelseuttag i alla riktningar. En kul-led som inte bara tillÄter rörelse med stort omfÄng utan dessutom Àr med och skapar stabiliteten som möjliggör gÄng samt förmedlar kraften som behövs för gÄng, spring, hopp och lek.


Men vad hÀnder nÀr de smÄ rörelserna tidigt i livet uteblir pÄ grund av muskler med för hög eller lÄg spÀnning? Vad hÀnder nÀr variationen i rörelser och förflyttning begrÀnsas av att kroppen vÀxer och blir tyngre snabbare Àn de motoriska lÀrdomarna tar form? Vad hÀnder nÀr höftleder och bÀcken inte fÄr den belastning som stÀller krav pÄ kropp och hjÀrna att utveckla rörelse, stabilitet och kraft?

Svaret Àr enkelt: Ingen input - begrÀnsad output. FÄr inte kropp och hjÀrna tillrÀckligt mycket information att processa fÄr den svÄrt att bygga upp rörelseapparaten funktionellt. NÄgot som mÄnga barn med motoriska utmaningar kan vittna om.



Hur ser det ut i kroppen? Först och frÀmst behöver vi fundera pÄ sjÀlva höftleden; hur ser den ut och vad Àr viktigt att veta nÀr vi pratar om höfter ur led? Vi tar det, en bit i taget:


BÀckenet BÀckenet Àr det skÄlformade skelettkomplex som tar vid dÀr ryggraden slutar. Det Àr helt enkelt navet som sammanlÀnkar bÄl och överkropp med benen. PÄ var sida om ryggradens slut sitter ett bladformat ben som lÀnkar samman baktill via korsbenet och framtill via blygdbenen. BÀckenet utgör taket av höftleden och dÀrför har bÀckenets utformning betydelse för hur höftledens rörelser fungerar. Ledpanna: Ledpannan Àr den del av höftleden som utgörs av bÀckenet och ska fungera som en liten grop dÀr lÄrbenets ska möta in. NÀr det lilla barnet föds Àr denna ledpanna nÀstan helt flack men genom rörelse och belastning formas utan till allt mer skÄlformad, nÀstan som att lÄrbenet mortlar upp en vagga Ät sig genom aktivitet.

Ledhuvud: Ledhuvudet Àr den del av höftleden som utgörs av lÄrbenets yttersta del- benknotan helt enkelt. Ledhuvudet Àr den rundade, mortelliknande del som ska ligga in mot ledpannan och smidigt kunna anpassa sin position utifrÄn de positioner kroppen behöver inta. Ledhuvudet fÀster in mot ledpannan med hjÀlp av stora, sega senstrÄk och med hjÀlp av muskulatur och precis som ledpannan formas av rörelse och belastning pÄverkas Àven ledhuvudets hÄllfasthet och storlek av de utmaningar som tidig rörelse ger.

LÄrbenshalsens vinkling: LÄrbenshalsen Àr den tvÀrstÀllda brygga som gÄr mellan det raka lÄrbenet och det rundade ledhuvudet. LÄrbenshalsens vinkling har stor betydelse för hur ledhuvudet gÄr in mot ledpannan och hur funktionen ned mot knÀ och fot blir. Hur vid vinkeln Àr mellan lÄrbenet och sjÀlva halsen (neck-shaft angle eller inklinationsvinkel) avgör hur brant uppÄt ledhuvudet vinklas mot ledpannan medan ledhuvudets position mellan den frÀmre- och bakre ledpannekanten styrs av anteversionsvinkeln. JÀttekrÄngligt ord, men innebÀr helt enkelt om vinkeln mellan ledhuvudet och lÄrbenet gör att knÀt fÄr en position rakt under höften eller vrids inÄt mot det andra benet.

Muskulatur: Eftersom höftleden behöver kunna röra sig fritt i mÄnga olika riktningar stabiliseras den till ganska liten del upp av skelettdelar. IstÀllet löper flera stabila ledband mellan lÄrben och bÀcken för att skapa balans mellan rörlighet och stabilitet. Dessutom pÄverkas höftleden av musklernas arbete och oförmÄga att koppla pÄ viss muskulatur i kombination med stramhet i muskler som gör motsatt arbete (antagonister) har stor inverkan pÄ ledens funktion och inre miljö.


Vad hÀnder i kroppen? SÄ, med lite mer förstÄelse för helheten gÄr vi nu tillbaka till frÄgan: Vad hÀnder nÀr höftleder och bÀcken inte fÄr den belastning som stÀller krav pÄ kropp och hjÀrna att utveckla rörelse, stabilitet och kraft? SjÀlvklart kan alla delar av den sinnrika höftleden pÄverkas. BÀckenet ska svara upp mot belastningen av benens vÀxelvisa rörelse samt av att bÀra upp vikten av överkroppen rakt mot tyngdlagen. Denna belastning ger drag i leder, senor och muskulatur som genom aktiveten anpassar bÀckenets stabilitet och bredd till att möta kraven. DÀrför Àr det inte ovanligt att personer som saknar en sjÀlvstÀndig förflyttning i nÄgon form har en smal bÀckenbredd.

Ledpannan ska utge en avgrÀnsad, guidande yta för ledhuvudet att röra sig i och som ovan nÀmnt formas denna yta av belastning. Att bÀra upp kroppsvikten mot tyngdlagen bidrar starkt till att forma ledpannan, till exempel knÀstÄende, stÄende och gÄende aktivitet, men redan de smÄ, Älningsliknande rörelserna i maglÀge hos spÀdbarn pÄbörjar utvecklingen. En av de vanligaste orsakerna till att höften gÄr ur led hos personer med funktionsvariation Àr just att ledpannan Àr för grund och inte utgör den avgrÀnsade, guidande yta ledhuvudet behöver.

Även Ledhuvud och LĂ„rbenshalsen Ă€r beroende av belastning mot tyngdlagen och rörelse för att guidas till en utveckling dĂ€r utformningen möter kravet av en funktion. Vid brist pĂ„ belastning pĂ„verkas bentillvĂ€xten vilket dels kan ge missformation av ledhuvudet men framför allt göra att lĂ„rbenshalsen vĂ€xer i en vinkel som gör att ledhuvudet skaver mot taket eller vrider framĂ„t i en vinkel dĂ€r en luxation (urledvridning) lĂ€ttare sker.

Muskulaturen kring höftleden ska fylla bÄde en stabiliserande funktion och samtidigt möjliggöra lek och rörelse. Muskulaturen hos barn vÀxer inte och blir större nÀr de anvÀnds utan fÄr bÀttre kontroll över rörelserna genom att fler nervÀndar kopplar in till motoriska enheter i musklerna. Ju fler kopplingar desto mer kraft kan utvecklas. En muskel blir bra pÄ det den utmanas att göra och om uppgifter som krypa, klÀttra, resa sig och hoppa uteblir fÄr musklerna pÄ höftens bak- och utsida inte den belastning som behövs för att hitta in i sitt arbete. IstÀllet blir pÄslaget pÄ fram- och insida av höften i relation för högt och bidrar till att dra lÄrbenet i en riktning dÀr risken för luxation ökar.

Vad kan vi göra Ät saken? Som ni förstÄr brottas personer med motorisk utmaning helt klart mot stora utmaningar nÀr det kommer till höfterna! Lyckligtvis krigar de inte pÄ egen hand utan har mÄnga i vÄrdkedjan som sina bundsförvanter. Ortopeder, ortopedtekniker, fysioterapeuter, arbetsterapeuter, personliga assistenter och anhöriga gör alla vad vi kan för att skapa förutsÀttningar och möjligheter för en sÄ god utveckling som möjligt kring höftlederna. Men vad Àr de vanligaste insatserna idag för att förebygga höftproblem och varför? Vilka komponenter ovan kan vi pÄverka med dessa insatser? Och vad har man att vÀlja pÄ nÀr höften redan Àr pÄ glid? DET djupdyker vi i under steg 2 i vÄr inlÀgsserie med höften i fokus. HÄll ögonen öppna!

InlÀgg: Blog2 Post
bottom of page