top of page

Hur viktig Àr diagnosen? - (För fysioterapeuten)

Hur viktig Àr diagnosen?


Önskan om en diagnos Ă€r ofta stor hos förĂ€ldrar till ett barn med försenad utveckling, oavsett omrĂ„de. En önskan att förstĂ„ varför och kanske fĂ„ större chans att fĂ„ ledtrĂ„dar om vad framtiden har att utvisa. En diagnos kan ocksĂ„ vara avgörande för insĂ€ttning av medicinsk behandling. Hur viktig Ă€r dĂ„ diagnosen för insatser frĂ„n en fysioterapeut- inte alls viktig faktiskt! (Det finns givetvis vissa undantag).


Generellt kan vi sÀga att diagnosen inte har nÄgon betydelse för oss i vÄrt arbete med barn. NÀr vi jobbar med barn letar vi efter moment som kan utföras i vardagen i lek, vi letar efter moment som stöttar utvecklingen framÄt och dessa moment Àr ytterst sÀllan nÄgot som sker till utmattning varken cirkulatoriskt (andning hjÀrta) eller muskulöst (tÀnk vissa muskelsjukdomar).


Oavsett diagnos sĂ„ efterstrĂ€var vi neuronal adaption - vad Ă€r dĂ„ det? Förenklat sĂ€tt kan det förklaras med att frĂ„n hjĂ€rnan till en muskel gĂ„r det en vĂ€g. NĂ€r muskeln ska aktiveras aktivera vĂ€gen. Om muskeln aktiveras mĂ„nga gĂ„nger bildas fler vĂ€gar och efter hand har muskeln fĂ„tt ett nĂ€t av vĂ€gar som gör att aktiveringen Ă€r lĂ€ttare, sker snabbare och kanske kommer spontant. Vi Ă€r inte ute efter att bygga EN MOTORVÄG utan istĂ€llet flera smĂ„ vĂ€gar, desto fler vĂ€gar desto mindre trafik pĂ„ vĂ€garna och desto snabbare gĂ„r signalerna fram. Vi har alltsĂ„ fokus pĂ„ hjĂ€rnans förmĂ„ga att skicka och ta emot information till och frĂ„n muskler. SĂ„ oavsett om barnet har pĂ„verkan pĂ„ hjĂ€rnan i musklerna eller har svĂ„rt att uppfatta sin egen kropp sĂ„ Ă€r det samma bitar som vi jobbar med.



Övningarna formas sedan efter barnet och familjen, kanske förskola/skola och miljön som barnet befinner sig i OCH utifrĂ„n vad barnet TYCKER OM att göra. Vi försöker hjĂ€lpa förĂ€ldrar att kunna vĂ€va in moment i vardagen sĂ„ inte trĂ€ningsmattan ska fram varje dag och om den inte kommer fram kan inga övningar bli gjorda. För det Ă€r faktiskt sĂ„ att för hjĂ€rnan och den neuronala adaptionen sĂ„ Ă€r det viktigare med repetition och ofta utförda moment Ă€n tunga mer sĂ€llan.


En diagnos kan ge oss fysioterapeuter förklaringar och förstÄelse över beteenden och andra saker som barnet uppvisar, men det Àr aldrig diagnosen som leder oss till övningarna. Det Àr barnet, nÀtverket och miljön som leder oss till övningarna.




Att vÀnta pÄ diagnos ska inte innebÀra att inte kunna sÀtta igÄng med motorisk guidning. Motorisk guidning kan starta nÀr som helst!


Om ni har frÄgor eller funderingar, skriv till oss antingen via info@weyoume.se eller via instagram barnfysioterapeuten_weyoume



InlÀgg: Blog2 Post
bottom of page