Liggande övningar

Liggande övningar


Den motoriska utvecklingen är bra häftig, de pusselbitar vi samlar under utveckling är inte en slump utan varje position syftar till att ge vår kropp och vår hjärna lärdomar som vi behöver längs livets resa. Förra veckans inlägg beskriver just detta.


Idag ska vi fokusera på övningar som kan göras i liggande position och vilka syften en sådan övning kan ha. Det fina är att en och samma position kan ha flera olika syften.


1. Magliggande position med underarmstöd.


Magliggande med underarmstöd, syfte:

  1. Rörlighet för barn med stram höftböjare (muskeln som för benet framåt).

  2. Nackkontroll bakåt

  3. Nackkontroll rotation

  4. Nackkontroll åt sidorna med lätt tryck från sidan

  5. Koppla samman belastning på armarna med nackkontroll

  6. Uthållighet nacke/skuldror

  7. Öga- hand koordnination

  8. Belastning händer och underarmar

  9. Vestibulär stimulans

En till synes enkel övning kan alltså ha 9 (och fler) olika syften.


2. Sidliggande position

Sidliggande, syfte: 1. Rotation nacke

2. Sidolyft nacke 3. Föra ihop kroppen framåt 4. Föra kroppen bakåt 5. Hitta kroppens mittlinje

6. Leka med händerna i mittlinje

7. Balanssinnet vestibularis


Återigen, en till synes enkel övning kan alltså ha flera olika syften. Frågan är alltså alltid- vad är syftet?


Ryggliggande position, syfte: 1. Rotation nacke 2. Huvudlyft framåt 3. Hitta kroppens mittlinje 4. Leka med fötterna och aktivera kroppens framsida 5. Trycka ifrån med benen, aktivera höfter och säte 6. Trycka huvudet nedåt, aktivera rörelse nacke bakåt 7. Följa med blicken 8. Föra huvudet i olika riktningar med sinnen som lockar, syn, hörsel, samspel. 9. Öga- hand koordnination


Så olika positioner kan genom en och samma övning fylla väldigt många syften. I dessa positioner är det ofta små detaljer som gör att ett barn kan få ut just sitt syfte. Tex en rulle under bröstet o magliggandet för att hitta nackkontrollen eller ett stryk på kinden för att hitta aktiveringen av nackens rotationsmuskler. Det här är svårt att generalisera utan behöver bedömas individuellt utifrån varje barn!


Det är inte lätt, men tillsammans hittar vi pusselbitar och sakta men säkert läggs pusslet till en starkare kropp som går framåt utifrån sina egna allra bästa förutsättningar.